Lubicie zabawy z chustą animacyjną??? Ja bardzo... :)
W związku z tym przygotowałam dziś dla Was kolejne propozycje
zabaw z chustą Klanza. Jak dla mnie w sam raz na wakacyjne szaleństwa... :)
- FALOWANIE CHUSTĄ:
Uczestnicy stojąc lub siedząc w kole trzymają chustę za
uchwyty. Chusta na przemian jest podnoszona i opuszczana. Prowadzący zabawę
może wydawać uczestnikom komendy zmieniające tempo i siłę falowania. Uczestnicy
w trakcie falowania chustą mogą zmieniać swoją pozycję (leżeć, siedzieć, stać,
itp.), trzymając jej uchwyty jedną lub obiema rękami.
- WIEKO:
Uczestnicy stojąc lub siedząc na obwodzie chusty, trzymają
chustę za uchwyty. Wszystkie osoby trzymające chustę rozpoczynają „odkręcanie
wieka” poprzez puszczenie kolejno swoich uchwytów (najpierw jeden, następnie
drugi) i chwycenie uchwytów osoby będącej po ich prawej lub lewej stronie ( w
zależności od tego, w którą stronę będziemy przekręcać wieko). Prowadzący
zabawę nadaje kierunek i tempo „odkręcania”/”zakręcania”.
- WESOŁE KÓŁECZKO:
Uczestnicy stojąc w kole ustawiają się bokiem do wnętrza
koła (wszyscy tym samym). Ręką znajdującą się bliżej środka koła trzymają
uchwyt, drugą ręką wykonują swobodne ruchy. Osoby bawiące się poruszają się w
jednym kierunku po obwodzie koła falując chustą i wykonując równocześnie
zadania wskazane przez lektora: mogą biegać, tańczyć w rytm muzyki, skakać,
naśladować ptaki itp. Prowadzący zabawę nadaje tempo i zmienia kierunek.
- TRAMPOLINA:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty. Na chuście znajduje się piłeczka lub inny lekki przedmiot
(maskotka, woreczek gimnastyczny, balonik itp.). Liczba i wielkość przedmiotów
dowolna. W pracy z grupami młodszymi zaleca się zabawę mniejszą ilością,
większych, lekkich przedmiotów, np. piłka balonowa. Uczestnicy podrzucają
przedmiot na chuście tak by nie wypadł z chusty i nie wpadł do środka. Osoba
prowadząca za pomocą komend może zmieniać intensywność podrzutów.
- BILARD:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty. Na chuście znajduje się piłeczka lub inny lekki przedmiot o
średnicy mniejszej niż otwór w środku chusty (maskotka, woreczek gimnastyczny,
balonik itp.). Zadaniem uczestników jest za pomocą falowania chustą wrzucić
piłeczkę do otworu znajdującego się w środku chusty.
- MŁYNEK:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty. Na chuście znajduje się piłeczka lub inny lekki przedmiot o
średnicy mniejszej niż otwór w środku chusty (maskotka, woreczek gimnastyczny,
balonik itp.). Jedna osoba z grupy wchodzi pod chustę i poprzez wyciągniętą
rękę przez otwór w chuście próbuje złapać piłkę. Zadaniem całej grupy jest tak
współpracować by piłka wpadła do otworu znajdującego się w środku chusty.
- PIŁKA W KRĄG:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty. Chusta powinna być naprężona tak, by stanowiła płaską
powierzchnię. Prowadzący zabawę wrzuca piłeczkę na chustę tak, by ta zatoczyła
krąg po obwodzie chusty i wróciła do prowadzącego. W momencie wrzucania piłki
na chustę prowadzący mówi: „Puszczam piłkę w krąg. Niechaj wróci do mych rąk”.
Uczestnicy współpracują ze sobą w celu wykonania ćwiczenia. Ćwiczenie można
wykonać kolejno w jedną i w drugą stronę. Często wykonywane za rozpoczęcie i
zakończenie wspólnej zabawy.
- KOLOROWA BURZA:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty. Uczestnicy falują chustą. Osoba prowadząca wrzuca na chustę
kolorowe piłeczki lub inne lekkie przedmioty (balony, woreczki gimnastyczne,
maskotki itp). Zadaniem grupy jest tak falować chustą, by jak najszybciej
wyrzucić poza chustę wszystkie przedmioty. Dopełnieniem tego ćwiczenia może być
następnie wspólne zbieranie wyrzuconych rzeczy.
- DWA OGNIE:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty i falują chustą. Osoba prowadząca dzieli grupę na dwie
stojące na przeciwko siebie drużyny. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze
wyrzucenie piłki ze swojej połowy na stronę drużyny przeciwnej oraz nie
dopuszczenie, by piłka lecąca w kierunku ich drużyny spadła na ziemię. W zabawie tej można przyznawać drużynom punkty. Zabawa
przebiega ciekawie z wykorzystaniem chusty 3, 4 i 5 metrowej.
- STARCIE TYTANÓW:
Uczestnicy zabawy w pozycji stojącej lub siedzącej trzymają
chustę za uchwyty i falują chustą. Osoba prowadząca dzieli grupę na dwie
drużyny. W celu podziału grupy można skorzystać z „naturalnych” kategorii np.
chłopcy – dziewczynki. Uczestnicy ustawiają się na przemian: osoba z grupy 1,
osoba z grupy 2, osoba z grup 1 itd. Zadaniem jednej drużyny jest jak
najszybsze wyrzucenie piłki poza chustę. Zadaniem drugiej drużyny jest
utrzymanie piłki na chuście. W zabawie tej można przyznawać drużynom punkty.
Dla równowagi warto wprowadzić zmianę ról: drużyna, która wcześniej starała się
wyrzucić piłkę, utrzymuje ją na chuście, drużyna, która wcześniej starała się
piłkę na chuście utrzymać, wyrzuca ją. Zabawa przebiega ciekawie z
wykorzystaniem chusty 3, 4 i 5 metrowej.
- ZABAWY JEDYNEK.
Uczestnicy zabawy dobierają się w pary lub czwórki. Każda z
małych podgrup otrzymuje 1 chustę 1 metrową. Małe drużyny ustawiają się tak, by
tworzyć z pozostałymi drużynami wybraną figurę geometryczną – np. kwadrat,
trójkąt, koło (w zależności od liczebności całej grupy). Osoba prowadząca
wrzuca na wybraną chustę piłkę o średnicy większej niż otwór w chuście (może
być to piłka balonowa, plażowa itp). Zadaniem uczestników jest przerzucanie z
chusty na chustę piłki zgodnie ze wskazówkami zegara i odwrotnie. Wszyscy
uczestnicy zabawy dbają o ty, by piłka nie spadła na ziemię. W celu
uatrakcyjnienie zabawy można wprowadzać pewne modyfikacje np. drużyny
przerzucają piłkę do „co drugiej” drużyny, zmiana kierunku przerzucania chusty następuje
na sygnał lub hasło prowadzącego itp
- POJEDYNEK JEDYNEK
Uczestnicy zabawy dobierają się w pary lub czwórki. Każda z
małych podgrup otrzymuje 1 chustę 1 metrową. Małe drużyny tworzą 2
przeciwstawne zespoły, stojące pod 2 stronach linii. Osoba prowadząca wrzuca na
wybraną chustę piłkę o średnicy większej niż otwór w chuście (może być to piłka
balonowa, plażowa, do siatkówki itp) Zadaniem uczestników jest rozegranie
pojedynku przypominającego mecz siatkówki. Piłkę przerzucają za pomocą chust na
połowę drużyny przeciwnej, dbając o to, by piłka nie spadła na ich połowę,
piłka nie została odbita na ich własnej połowie więcej niż 3 razy. W zabawie
można wprowadzić system punktowy.
- WYŚCIGI JEDYNEK
Uczestnicy zabawy dobierają się w pary lub czwórki. Każda z
małych podgrup otrzymuje 1 chustę 1 metrową. Małe drużyny ustawiają się jedna
obok drugiej tworząc dwa rzędy ludzi, pośrodku których znajdują się
kolorowe chusty animacyjne. Osoba prowadząca wrzuca na pierwszą chustę piłkę o
średnicy większej niż otwór w chuście (może być to piłka balonowa, plażowa, do
siatkówki itp). Zadaniem pierwszej drużyny jest przerzucenie piłki do drużyny
sąsiedzkiej, a następnie ustawienie się na końcu całego rzędu. To samo czyni
drużyna druga, trzecia itd. W przypadku liczebnych grup można stworzyć dwa
ścigające się ze sobą zespoły. W celu utrudnienia zabawy można wprowadzić dodatkowe zasady:
np. w momencie upadnięcia piłki na ziemię cała drużyna rozpoczyna wyścig od
początku z pozycji startowej.
- KOLOROWY SPACER
Rozkładamy na ziemi chustę animacyjną. Uczestnicy zabawy
stają na około chusty, każdy przy wybranym przez siebie kolorze. Zabawę
rozpoczynamy od informacji: „dlaczego dana osoba wybrała ten kolor?”. Jeżeli
grupa się nie zna można połączyć tę część zabawy z informacjami na temat danej
osoby (imię, wiek itp). Kiedy rozbrzmiewa muzyka
uczestnicy spacerują na około
chusty. Kiedy muzyka milknie uczestnicy zatrzymują się każdy przy jakimś
kolorze. Zadaniem każdego z uczestników jest przypomnieć sobie i powiedzieć kto
i dlaczego wybrał na początku ten kolor. Przy okazji powtarzamy imiona.
- ZABAWA Z KOLORAMI NA RAZ I DWA
Rozkładamy na ziemi chustę animacyjną. Uczestnicy zabawy
siadają na około chusty, każdy przy wybranym przez siebie kolorze. Kilka
wybranych osób (2, 3 lub 4) wchodzi na chustę. W rytm muzyki spacerują po
chuście. Kiedy muzyka milknie każdy zatrzymuje się na kolorze, na którym
aktualnie stoi. Na raz: Każdy z uczestników znajdujących się na chuście
wykrzykuje nazwę czegoś, co jest w tym kolorze, na którym aktualnie stoi: np.
niebieski – niebo, żółty – kaczeńce itp. Muzyka zaczyna grać ponownie i ponownie uczestnicy spacerują
po chuście. Kiedy muzyka milknie każdy zatrzymuje się na kolorze, na którym
aktualnie stoi. Na dwa: Każdy z uczestników znajdujących się na chuście
wykrzykuje nazwę czegoś, co jest kolorze, na którym aktualnie stoi: np.
czerwony – czapka, zielony – zupa. Następnie na chustę wchodzą kolejne osoby na raz i dwa.
- CO NAS ŁĄCZY
Rozkładamy na ziemi chustę animacyjną. Uczestnicy zabawy
siadają na około chusty, każdy przy wybranym przez siebie kolorze. Na chustę
wchodzą 2 osoby. W rytm muzyki spacerują po chuście w dowolnym kierunku. Kiedy
muzyka milknie każdy zatrzymuje się na tym kolorze, na którym aktualnie stoi.
Zadaniem osób na chuście jest teraz znalezienie 1 dowolnej rzeczy, która może
łączyć te dwa kolory: np. czerwony i żółty – oba są kolorami ciepłymi, czerwony
i żółty – oba znajdują się fladze Hiszpanii, czerwony i żółty – róże mogą być w
obu kolorach. Kolejne osoby wchodzące na chustę nie powinny powtarzać
wcześniejszych pomysłów.
- KTO MA TAKI KOLOR
Rozkładamy na ziemi chustę animacyjną. Uczestnicy zabawy
siadają na około chusty, każdy przy wybranym przez siebie kolorze. Na chustę
wchodzą 2 osoby. W rytm muzyki spacerują po chuście w dowolnym kierunku. Kiedy
muzyka milknie każdy zatrzymuje się na tym kolorze, na którym aktualnie stoi.
Zadaniem osób na chuście jest znalezienie u innych uczestników zabawy
siedzących na chuście dowolnej rzeczy w tym kolorze (np. części ubrania).
Wygrywa osoba, której udało się to jako pierwszej. Osoba, której nie udało się
powiedzieć pierwsza również znajduje jakąś rzecz w „swoim” kolorze.
Osoba, która wygrała ma prawo wskazać kolejną rywalizującą ze sobą parę.
- W SIECI
Dzielimy grupę na dwie drużyny. Jedna drużyna trzyma chustę
animacyjną za uchwyty. Pozostałe osoby stoją „w rozsypce”. Na sygnał
prowadzącego osoby trzymające chustę próbują nakryć chustą wybrane przez siebie
osoby z drużyny przeciwnej. Osoby złapane w sieć (nakryte chustą) chwytają
chustę za uchwyt i łapią kolejne. Po złapaniu w sieć wszystkich uczestników,
następuje zamiana ról – drużyna, która łapała w sieć – ucieka, drużyna, która
była łapana – teraz łapie.
- ZADANIA W KOLORZE
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy stają na
około chusty. Osoba prowadząca w czterech końcach sali pozostawia kolorowe
przedmioty (ważne jest by, w każdym końcu sali znajdowały się rzeczy we
wszystkich kolorach chusty) np. w jednym kolorowe piłeczki, w drugim
kolorowe woreczki, w trzecim kolorowe szarfy, w czwartym kolorowe balony. Kiedy
uczestnicy słyszą muzykę spacerują w jednym kierunku po obwodzie chusty. Kiedy
muzyka milknie, wszyscy zatrzymują się przy kolorze, przy którym aktualnie
stoją. Prowadzący wymienia jeden kolor np. zielony. Osoby stojące przy kolorze
zielonym biegną do wybranego końca sali i przynoszą na chustę rzecz w
wymienionym kolorze. Osoba, która zrobiła to jako pierwsza, prowadzi
dalej zabawę.
- NA OKOŁO TĘCZY
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy siadają na
około chusty, każdy przy swoim kolorze. (Jeśli jest więcej uczestników niż
kolorowych klinów – przy wybranym kolorze może siedzieć kilka osób). Osoba
prowadząca czyta opowiadanie, w którym pojawiają się rzeczowniki wraz z kolorem
np. zielona żaba, niebieskie oczy itp. Zadaniem osób, które aktualnie siedzą
przy wymienionym kolorze jest obiegnięcie chusty dookoła i powrót na swoje
miejsce.
- OSOBY NA START
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy siadają na
około chusty, tworząc koło. Osoba prowadząca podaje komendę: „ Wywołuję osoby,
które....” np. mają rodzeństwo. Wszystkie osoby, które mają rodzeństwo
obiegają chustę dookoła i siadają na swoim miejscu. Dalsze komendy podają
uczestnicy zabawy wg kolejności siedzenia lub w dowolnej kolejności.
- WYWOŁUJĘ LICZBĘ
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy siadają na
około chusty, tworząc koło. Każda z osób odlicza kolejno: 1, 2, 3, itd. Osoba prowadząca
podaje lub zapisuje komendy: „Wywołuję liczbę...” np. dni tygodnia, miesiąca
października, liczby parzyste, wynik dodawania 5+3 itp. Osoba/y których dotyczy
komenda obiegają chustę dookoła i wracają na swojej miejsce. Osoby, które
pomyliły się powinny być inspiracją do wytłumaczenia poprawnej odpowiedzi i
ewent. przypomnienia zagadnienia.
Zabawę można dostosować do powtarzanego materiału nie tylko
z obszaru matematyki.
Dla urozmaicenia zabawy – uczestnicy mogą sami wymyślać
komendy.
- ZAPRASZAM OSOBY, KTÓRE TAK JAK JA...
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy siadają na
około chusty, tworząc koło. Jedna osoba wchodzi na chustę i siada na jej środku. Osoba
siedząca na chuście zaprasza na chustę wybrane osoby, podając komendę: „
Zapraszam osoby, które tak jak ja...” np. lubią mleko, mają na imię Ania, mają
brata, lubią rysować itp. Osoby, których dotyczyło zaproszenie wchodzą na
chustę i siadają obok osoby zapraszającej. Pozostałe osoby mogą nagrodzić osoby
w środku brawami. Następnie wszyscy wracają na swoje miejsca, a zaprasza na
chustę inna osoba.
- KŁĘBEK NA POWITANIE
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy siadają na
około chusty, tworząc koło.
Osoba prowadząca wyciąga kłębek wełny lub sznurka. Trzymając
końcówkę sznurka rzuca kłębek do wybranej osoby. Wypowiada przy tym głośno
swoje imię np. Rafał. Osoba, do której kłębek był rzucony wypowiada zdanie „
Cześć Rafale. Ja mam na imię...” i trzymając swoją cześć sznurka, rzuca kłębek
do innej wybranej osoby itd. Ważne: nie narzucamy ani nie sugerujemy
uczestnikom zabawy komu mają podać kłębek. Nawet, gdyby osoby powtarzały się.
Kiedy wszyscy posiadają swoją cześć sznurka lub sznurek się skończył
–rozpoczynamy zwijanie. W tym celu osoba rozpoczynająca zwijanie (ostatnia
osoba z poprzedniej części zabawy) wstaje, zwija kłębek, podchodzi do osoby, od
której otrzymała kłębek, wita się z tą osoba, zostawia jej kłębek i wraca na
swoje miejsce.
- ROSZADA
Uczestnicy stoją lub siedzą w kole, trzymając chustę na
wysokości pasa. Każdy zapamiętuje swoje miejsce. Osoba prowadząca wybiera 1
osobę. Jej zadaniem jest przyjrzeć się aktualnemu układowi osób. Kiedy wybrana
osoba opuszcza na chwilę salę, pozostałe osoby zamieniają się miejscami (Ilość
osób zmieniających swoje położenie zależna od wieku uczestników i założonego
stopnia trudności zabawy). Zadaniem osoby, po powrocie do sali jest odgadnięcie
różnic w układzie osób i przywrócenie pierwotnego układu. Następnie z sali
wychodzi inna osoba. Modyfikacją (utrudnieniem) tego ćwiczenia jest konieczność
ułożenia pierwotnego układu od początku, z uczestników siedzących w rzędzie lub
„rozsypce” obok chusty.
- OKIENKO
Uczestnicy siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając
chustę na wysokości pasa. Osoba prowadząca wybiera jedną osobę, która wchodzi
pod chustę i przez otwór w chuście pokazuje rękę lub nogę. Następnie wszyscy
otwierają oczy i odgadują kto znajduje się pod chustą.
- TANIEC SYNCHRONICZNY
Chustę rozkładamy na podłodze. Wszyscy uczestnicy kładą się
na chuście (stopy do środka chusty, głowa na zewnątrz chusty). W rytm muzyki
uczestnicy równocześnie wykonują polecenia prowadzącego np.
- podnosimy prawą nogę
- podnosimy lewą nogę
- chwytamy się za ręce i kładziemy je nad głową
-obracamy się na brzuszki
- trzymając się za ręce siadamy
itp.
- UWAGA REKINY
Uczestnicy siedzą w kręgu w siadzie płaskim, trzymając
chustę na wysokości pasa. Uczestnicy mogą delikatnie wachlować chustą, co
będzie przypominało falujące morze. Pod chustą znajduje się jedna osoba, która
w zabawie jest rekinem. Zadaniem rekina jest wciąganie osób do wody (pod
chustę). Rekin wciąga osoby pociągając je delikatnie za nogi. Osoba wciągnięta
puszcza uchwyty i czeka pod chustą. Ćwiczenie wymaga ostrożności, szczególnie,
gdy wykonywane jest na śliskim podłożu (należy chronić głowę).
Do zabawy można włączyć jednego lub kilku ratowników.
Zadaniem ratowników jest ratowanie osób, wciąganych przez rekina. Ratownik
ratuje tonącego chwytając go pod pachy. Rekin powinien wtedy zaprzestać
wciągania.
- KOLOROWY KRAM
Chustę rozkładamy na ziemi. Uczestnicy siedzą na około
chusty. Osoba prowadząca kładzie na chustę rzeczy w różnych kolorach.
Uczestnicy porządkują przedmioty na chuście, grupując je na takim trójkącie na
chusty jakiego są koloru. Rekwizyty w kolorze, którego nie ma chuście odkładają
w jedno miejsce poza chustą. Przy okazji powtarzamy kolory, liczymy itp
- ZAMIANA MIEJSC
Uczestnicy siedzą w kole i trzymają chustę za uchwyty
na wysokości pasa. Osoba prowadząca podaję nazwę koloru. Uczestnicy, które
trzymają ten kolor zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą. Dla
urozmaicenia zabawy osoba prowadząca podaje różne wysokości chusty: chusta na
wysokości kolan, jak najwyżej, na wysokości oczu itp.
- SZUKAMY MAMY
Ćwiczenie wykonywane w trakcie zajęć adresowanych do dzieci
z rodzicami. Wszyscy uczestnicy zabawy stoją w kole trzymają chustę na
wysokości pasa. Osoba prowadząca zaprasza wszystkie dzieci pod chustę. Rodzice
w tym czasie w rytm muzyki spacerują w koło i falują chustą. Kiedy muzyka
milknie rodzice podnoszą chustę wysoko a zadaniem dzieci jest znaleźć i
przytulić się do swojego rodzica. Ćwiczenie można powtarzać kilka razy. W
wersji trudniejszej – dzieci mogą poznawać rodziców wyłącznie po nogach.
- KURTYNA OPADA
Dzielimy grupę na dwie równe drużyny. Dwie osoby (po jednej
z drużyny) trzymają na wysokości głowy złożoną na pół chustę. Po obu stronach
chusty stoją uczestnicy jeden za drugim. Po jednej stronie jedna drużyna, po
drugiej – druga. Na znak prowadzącego kurtyna opada. Zadaniem uczestników
zabawy, stojących najbliżej chusty jest szybkie wypowiedzenie imienia osoby z
grupy przeciwnej. Wygrywa osoba, które udało się zrobić to szybciej. Osoba
przegrana dołącza do drużyny przeciwnej. Zabawa trwa dalej.
- KARUZELA
Wybrana osoba (ochotnik) siada na środku chusty z nogami
przy brodzie. Pozostali uczestnicy trzymając chustę za uchwyty, powoli zawijają
osobę w środku. Robią to idąc w jedną stronę na około chusty. Kiedy osoba
siedząca w środku owinięta jest chustą do wysokości ramion, osoby owijające
zatrzymują się, pochylają i równocześnie i energicznie wycofują się. Celem
zabawy jest rozwinięcie osoby w środku. W trakcie ćwiczenia nie podnosimy osoby
na chuście, a rozwijamy ją. Osoba na środku cały czas siedzi na podłodze.
Ćwiczenie najlepiej wykonywać na śliskiej podłodze, aby uzyskać większą
prędkość „karuzeli” oraz nie zniszczyć chusty
W wersji prostszej tej zabawy wybrana osoba siada na środku
chusty. Pozostałe osoby trzymając chustę za uchwyty spacerują równocześnie w
jedną stronę, „kręcąc” karuzelą. W tej zabawie również osoba w środku cały czas
siedzi na ziemi.
- CALINECZKA
Wybrana osoba (ochotnik) siada na środku chusty. Pozostali
uczestnicy trzymając chustą za uchwyty powoli zbliżają się do środka koła,
„chowając” osobę w chuście, a następnie powoli wycofują się.
- NA FALI
Wybrana osoba (ochotnik) siada lub kładzie się na środku
chusty. Pozostali uczestnicy stoją i trzymają chustę za uchwyty.
Wachlując chustą wykonują fale o różnym natężeniu (słabe, delikatne, silne).
Osoba na chuście naśladuje ruchy na fali: pływa, obraca się itp
- SPACER PO MORZU
Wybrana osoba (ochotnik) staje na środku chusty. Pozostali
uczestnicy siedzą i trzymają chustę za uchwyty. Wachlując chustą wykonują
fale o różnym natężeniu (słabe, delikatne, silne). Osoba na chuście spaceruje
po chuście, starając się nie utracić równowagi.
- NALEŚNIK
Rozłożoną chustę składamy na pół. Wybrana osoba (ochotnik)
kładzie się na brzegu chusty tak, by głowa znajdowała się poza chustą przy lini
złożenia chusty. Osoba jest zawijana w chustę. Po zwinięciu może być ponownie
rozwinięta lub może spróbować rozwinąć się sama. W ćwiczeniu powinni brać
udział tylko ochotnicy. W trakcie zajęć dzieci z rodzicami, dziecko powinno być
zwijane przez rodzica i odwrotnie.
- NAMIOT
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Wszyscy jednocześnie
podnoszą chustę wysoko do góry (tworząc kopułę) i równocześnie opuszczają.
Powtarzają to kilka razy. Na znak prowadzącego, gdy chusta jest w najwyższym
punkcie, wszyscy równocześnie (nadal trzymając chustę) robią duży krok do
środka koła, kucają i zakrywają się chustą. Od tej chwili znajdują się
namiocie.
- JEDZIE POCIĄG ZAŁADOWANY
Chustę rozkładamy na ziemi. Uczestnicy siadają na około
chusty na wybranym przez siebie kolorze. (Jeżeli jest więcej uczestników niż
kolorowych trójkątów, przy jednym kolorze może siedzieć kilka osób. Każda z
osób otrzymuje 6 takich samym rekwizytów np. 6 czerwonych woreczków lub 6
niebieskich szarf.
Wybrana osoba rozpoczyna mówiąc: „Jedzie pociąg załadowany
wyrazami (lub: państwami, zwierzętami, roślinami itp) na literę...” a następnie
„w myślach” wypowiada alfabet. Osoba siedząca po jej prawej stronie w wybranym
przez siebie momencie mówi stop. Uczestnik wypowiadający alfabet głośno podaję
literę, na której zakończył mówienie alfabetu. Osoba mówiąca „stop”
wymyśla słowo ( lub państwo, zwierzę, roślinę itp) na tę literę. Następnie
licząc od trójkąta, przy którym siedzi, odlicza tyle trójkątów, z ilu liter
składało się wypowiedziane przez nią słowo. Na ostatnim trójkącie kładzie swój
rekwizyt. Osoba siedząca przy tym kolorze rozpoczyna kolejną rundę słowami:
„Jedzie pociąg załadowany...” Celem jest ułożenie wszystkich swoich rekwizytów
na wszystkich kolorach chusty. Wygrywa osoba, której uda się jako pierwszej
położyć wszystkie rekwizyty na 6 różnych kolorach chusty.
Modyfikacją tej zabawy jest rywalizacja drużynowa: np
drużyna woreczków i szarf lub niebieskich i czerwonych.
- POMNIKI I RZEŹBIARZE
Dzielimy uczestników na 3 lub 4 osobowe drużyny. Jedna
drużyna wchodzi pod chustę i tam tworzy „pomnik”. W wybranej przez siebie
formie „zastyga” pod chustą. Przedstawiciele pozostałych drużyn, poprzez dotyk
starają się wybadać kształt pomnika. Każda z drużyn stara się następnie
stworzyć ze swoich ciał taki sam pomnik. Kiedy wszystkie drużyny zakończą
pracę – prowadzący odsłania pierwotny pomnik. Można porównać kopie z
oryginałem.
- POTWÓR
Uczestnicy siedzą z zamkniętymi oczami dookoła chusty,
trzymając chustę za uchwyty na wysokości pasa. Pod chustą znajduje się jedna
osoba. Zadaniem tej osoby jest wciągnięcie pod chustę wybraną osobę. Na znak
prowadzącego uczestnicy otwierają oczy i zgadują, kto został wciągnięty. Kiedy
ustalą kogo brakuje podnoszą chustę i sprawdzają, czy mieli rację. Potwór i
porwany wychodzą z pod chusty, uczestnicy zmieniają układ siedzenia i
rozpoczynamy zabawę na nowo. Potwór może też wciągnąć pod chustę więcej niż 1 osobę.
- PRZEBIEGANIE POD
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Wszyscy jednocześnie
podnoszą chustę wysoko do góry (tworząc kopułę) i równocześnie opuszczają.
Powtarzają to kilka razy. W trakcie falowania osoba prowadząca wydaje polecenia
informujące, kto ma przebiec pod chustą na drugą stronę. Np:
- osoby, stojące przy kolorze....
- osoby o długich włosach
- osoby, które mają spodnie
itp.
- SAŁATKA OWOCOWA
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Każda z osób ma
przypisany wybrany owoc lub warzywo. W tym celu można podzielić grupę na kilka
rodzajów owoców i warzyw, lub pozwolić każdemu z uczestników wybrać swój owoc
lub warzywo wg koloru przy którym stoi lub gustu. Wszyscy jednocześnie podnoszą
chustę wysoko do góry (tworząc kopułę) i równocześnie opuszczają. W trakcie
falowania osoba prowadząca podaje składniki, z których robi sałatkę. Mówi:
„Robię sałatkę z .....” Kiedy chusta znajduje się wysoko, osoby którym
przypisane są wymienione owoce lub warzywa, przebiegają pod chustą i chwytają
chustę po przeciwnej stronie. Na hasło „sałatka owocowa” wszyscy zamieniają się
miejscami. Inna osoba zostaje prowadzącym.
- SAŁATKA OWOCOWA – RYWALIZACJA
Rozkładamy chustę na ziemi. Uczestnicy stają dookoła chusty
na wybranym przez siebie kolorze. Przy jednym trójkącie może stać maksymalnie 2
osoby. Każdy z uczestników otrzymuje szarfę, którą przeciąga przez uchwyt
chusty, tworząc „pętelkę”. W tę „pętelkę” każdy z uczestników zabawy
wkłada prawą lub lewą stopę.
Każdy uczestnik zabawy wybiera owoc lub warzywo, które lubi.
Osoba prowadząca rozpoczyna przyrządzanie sałatki. Mówi: „Robię sałatkę z
.....”. Kiedy zostaną wypowiedziane składniki sałatki, uczestnicy, którym
przypisane były wymienione owoce lub warzywa wyciągają stopę z pętelki,
odwiązują szarfę, zakładają szarfę przez ramię, obiegają chustę, wracają na swoje
miejsce, zdejmują szarfę i ponownie zawiązują ją na uchwycie w formie pętelki,
do której wkładają stopę. Wszystko należy wykonać jak najszybciej. Osoba, która
będzie ostatnia odpada i przyrządza kolejną sałatkę. Pozostałe osoby bawią się
dalej. Wygrywa osoba, która zostanie jako jedyny składnik sałatki.
- NA CHUSTĘ – POD CHUSTĘ
Rozkładamy chustę na ziemi. Uczestnicy zabawy w rytm muzyki
spacerują, biegają lub tańczą w pewnej odległości od chusty. Kiedy muzyka
milknie osoba prowadząca wydaje komunikat:
- na chustę (wtedy wszyscy uczestnicy szybko musza wskoczyć
na chustę)
lub
- pod chustę (wtedy wszyscy uczestnicy szybko muszą schować
się pod chustą)
Kiedy znów słychać muzykę, uczestnicy ponownie rozbiegają
się po sali.
Jako modyfikację tego ćwiczenia można wprowadzić komunikaty
dot. kolorów: np.
- czerwony (wtedy wszyscy uczestnicy szybko muszą wejść lub
ustawić się obok koloru czerwonego) itd.
- RELACJA Z PODRÓŻY
Rozkładamy chustę na ziemi. Uczestnicy spacerują dookoła
chusty. Przy akompaniamencie muzyki osoba prowadząca dzieli się wspomnieniami z
podróży. np:
- leżymy na żółtym piasku
- zbieramy fioletowe fiołki
- podziwiamy niebieskie niebo
Zadaniem uczestników jest szybkie odnalezienie koloru,
którego dotyczy komunikat i stanięcie na tym kolorze.
- TĘCZOWA KŁADKA
Zwijamy chustę, tworząc z niej płaską rolkę. Kładziemy ją
prosto lub w łuku, zygzaku na podłodze. Zadaniem uczestników jest przejść po
niej jak po kładce, starając się nie dotknąć nogą ziemi.
- KOŁO FORTUNY
Rozłożoną chustę kładziemy na ziemi. Każdy kolor to
odpowiednia kategoria zadań.
Kategorie wymyślamy wg uznania, np
- czerwony – zadania ruchowe
- żółty – wiedza
- zielony – matematyka
itp.
Wszyscy uczestnicy stają na około chusty. Wybrana osoba
odwraca się tyłem do chusty i wyrzuca za siebie woreczek. Kolor, na który
spadnie woreczek jest wybraną kategorią. Uczestnik podaje nr zadania, które
następnie jest odczytywane przez prowadzącego (można także wprowadzić element
losowania zadania z pudełka, czy kapelusza) Po wykonaniu zadania uczestnik
siada na brzegu chusty, a zadanie losuje następna osoba.
- PODAJ PACZKĘ
Uczestnicy siedzą na około rozłożonej chusty, każdy przy
swoim kolorze. (Jeżeli uczestników jest więcej niż trójkątów, przy jednym
kolorze może siedzieć więcej niż 1 osoba.) Po przeciwnej stronie sali znajduje
się pojemnik z kolorowymi woreczkami. Jeden woreczek (w dowolnym kolorze)
podawany jest w rytm muzyki po okręgu od jednej osoby do drugiej (można także
przerzucać woreczek do dowolnych osób) Najpierw powoli następnie coraz szybciej
(dobrze jest, gdy muzyka wyznacza tempo). Kiedy muzyka milknie, osoba która
aktualnie trzyma woreczek musi szybko wrzucić go na trójkąt o takim kolorze, a
następnie pobiec do pojemnika z woreczkami i przynieść woreczek w kolorze
trójkąta, przy którym siedzi. Kiedy znów słychać muzykę rozpoczynamy ponownie
podawanie woreczka. Zabawa kończy się, gdy skończą się zapasy nowych woreczków.
- POD BALDACHIMEM
Jedna osoba leży pod chustą. Pozostałe osoby wachlują nad
nią chustą. Na sygnał prowadzącego osoba leżąca pod chustą może zaprosić do
siebie kogoś (1, 2 lub 3 osoby). Pozostałe osoby nadal wachlują chustą. Osoby
wychodzą z pod chusty, a pod chustą kładzie się kolejna osoba.
- ORIGAMI
Dzielimy uczestników na mniejsze drużyny. Zadaniem każdej z
drużyn jest złożenie chusty w określony kształt (zwierzę, przedmiot, roślinę
itp). Pozostali uczestnicy odgadują kształt. Zabawę tę warto połączyć z
zagadkami lub innymi zabawami polegającymi na odgadywaniu. W ćwiczeniu można
wykorzystać też inne rekwizyty jak szarfy, woreczki itp.
- ZNIKAJĄCE PRZEDMIOTY
Uczestnicy siedzą dookoła rozłożonej chusty. Najlepiej
sprawdza się w tej zabawie chusta 2 metrowa. Osoba prowadząca przykrywa chustą
różnorodne rekwizyty. Następnie energicznie zdejmuje z nich chustę, zabierając
równocześnie jeden z nich.
Uczestnicy mają za zadanie odgadnąć czego brakuje.
- KELNER
Uczestnicy siedzą dookoła rozłożonej chusty. Im większa
chusta, tym ciekawsza zabawa. Osoba prowadząca wprowadza uczestników zabawy w
fabułę. Każdy z nich jest gościem w restauracji, w której zamawia się wyłącznie
potrawy „dwu lub trzy wyrazowe”. Nie można zatem zamówić pierogów – a pierogi
ruskie, a zamiast frytek np. frytki solone. Każdy z uczestników wypowiada na
głos wybraną przez siebie potrawę. Osoba wskazana przez prowadzącego zostaje
„kelnerem”. Zadaniem kelnera jest dostarczenie na czas zamówionej przez klienta
potrawy. Osoba prowadząca wypowiada jedną z potraw, kelner biegnie do osoby, do
której przypisana jest ta potrawa. Kelner nie może wbiegać na chustę. Jeśli przed
dostarczeniem potrawy osoba, która tę potrawę „zamawiała” wypowie nazwę innej
potrawy, kelner musi biec do kolejnej osoby. Jeżeli kelnerowi uda się
dostarczyć potrawę właściwemu klientowi lub klient pomyli się w zamówieniu
następuje zamiana ról – klient staje się kelnerem, kelner zamawiającym.
- CO SIĘ KRYJE POD CHUSTĄ?
Osoba prowadząca wkłada pod chustę wybrany rekwizyt.
Uczestnik zabawy wkładając dłoń przez otwór w chuście, wyłącznie za pomocą
dotyku odgaduje, co kryje się pod chustą.
Kto wie gdzie się ukryłam hehe? :))))
Na moim blogu znajdziecie także inne propozycje zabaw z chustą, a znajdziecie je tutaj:
KONIEC
Życzę wszystkim udanej zabawy!!!
Pozdrawiam :*
ale skarbnica nowych zabaw! :)))
OdpowiedzUsuń