1. KÓŁKO GRANIASTE
Kółko graniaste, czworokanciaste
Kółko nam się połamało,
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy BĘC!
Dzieci tworzę kółko i
chwytają się za ręce.
Śpiewają piosenkę i idą w
koło.
Na słowo BĘC przewracają
się.
2. PALUSZEK
Tu paluszek, tu paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tutaj rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź zatańczyć jak kaczuszka.
Dzieci stoją w kole lub
półkolu i ilustrują ruchem słowa piosenki.
Pokazują wskazujący palec
prawej, a potem lewej reki.
Obiema rękami chwytają
fartuszek i kołyszą się.
Wyciągają do przodu prawą
i lewą rękę.
Mrugają.
Kładą dłonie na
policzkach.
Pokazują palcem usta.
Głaszczą się po brzuchu.
Wystawiają do przodu raz
jedną, raz drugą nogę.
10.Ruchem ręki zapraszają
kolegę do tańca.
3. MAŁO NAS
Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.
Jeszcze nam, jeszcze nam ciebie tu potrzeba.
Dzieci śpiewają piosenkę,
idąc w kole.
W środku znajduje się
jedna osoba.
Na słowa: ciebie tu
potrzeba: zaprasza do wnętrza jedno dziecko.
Ono wprowadza następne.
Piosenkę powtarzamy wiele
razy, aż wszystkie dzieci ponownie utworzą jedno koło.
4. JULIJANKA
Moja Julianko, klęknij na kolanko,
Podeprzyj se boczki,
Chwyć się za warkoczyki.
Umyj się, uczesz się
I wybieraj, kogo chcesz.
Dzieci, idąc wkoło:
Julianki:, śpiewają piosenkę.
Julianka: ilustruje
ruchem słowa piosenki.
Klęka, kładzie ręce na
biodrach
Łapie się za włosy
Udaje mycie i czesanie
Na koniec wybiera
następne dziecko,
które wchodzi do środka
koła i zabawa rozpoczyna się od nowa.
5. TAŃCOWAŁY
DWA MICHAŁY
Tańcowały dwa Michały,
Tra ra ra, ra, ra.
Jeden duży, drugi mały,
Tra ra ra, ra.
Jak ten duży zaczął krążyć,
Tra ra ra, ra, ra.
To ten mały nie mógł zdążyć,
Tra ra ra, ra.
Tańcowały dwa Michały,
Tra ra ra, ra, ra.
Jeden duży, drugi mały,
Tra ra ra, ra.
Tak tańcują dookoła,
Tra ra ra, ra, ra.
Aż im pot się leje z czoła,
Tra ra ra, ra
Dzieci, dobrane parami,
trzymają się za ręce.
Jedno z dzieci gra rolę
dużego Michała, drugie małego Michała.
Pierwsza zwrotka – tańczą
w kółeczku.
Druga zwrotka – mały
Michał obraca się dookoła siebie, duży biega wokół niego.
Trzecia zwrotka – tańczą
w kółeczku.
Czwarta zwrotka – duży
Michał obraca się wokół własnej osi, mały biega dookoła.
6. MAM CHUSTECZKĘ
Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi.
Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.
A chusteczkę haftowaną tobie podaruję.
Dzieci ustawione w kole
trzymają się za ręce.
Do środka wchodzi dziecko
z chusteczką.
Pierwsza zwrotka –
wszyscy śpiewają piosenkę idąc w kole
Druga zwrotka – dziecko z
chusteczką wskazuje różne osoby
Na koniec kładzie chustkę
przed wybranym dzieckiem
Wybraniec bierze chustkę
i wchodzi do środka koła
Zabawa powtarza się
7. SIEDMIOKROCZEK
Siedem kroków najpierw w przód,
Potem siedem kroków wstecz,
Tralala, tralala,
I już każdy taniec zna,
Tralala, tralala,
I już każdy taniec zna.
Do kolegi odwróć się,
Podaj rękę, albo dwie,
Hejże ha, hejże ha,
I już tańczysz tak jak ja.
Hejże ha, hejże ha,
I już tańczysz tak jak ja.
Potem ręce weź pod bok,
Podskocz
siedem razy, hop!
Hop,
hop, hop, hop, hop, hop,
Jaki
łatwy ten podskok,
Hop,
hop, hop, hop, hop, hop,
Jaki łatwy ten podskok,
W kole stańmy wszyscy wraz
I zatańczmy jeszcze raz,
Tralala, tralala,
I zabawa dalej trwa.
Tralala, tralala,
I zabawa dalej trwa.
Dzieci ustawione w kole
ilustrują treść piosenki
Pierwsza zwrotka:
Siedem kroków w przód
Siedem kroków w tył
Na słowa tralala… -
przeskakuję z nogi na nogę
Na słowa i już każdy… -
obracają się dookoła własnej osi
Na koniec trzy razy
przytupują
Druga zwrotka:
Tworzą pary
Podają sobie prawe,
następnie lewe ręce
Obracają się w parach
Na koniec trzy razy
przytupują
Trzecie zwrotka:
Kładą ręce na biodrach
Skaczą obunóż
Na słowa: Jaki łatwy… -
klaszczą
Czwarta zwrotka:
Dzieci łapią się za ręce
i idą w kole
Na słowa: tralala… -
obracają się dookoła siebie
Na koniec trzy razy
przytupują.
8. WOOGIE-BOOGIE
Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj
i pomachaj nią.
Bo przy woogie-woogie-boogie
trzeba w koło kręcić się,
no i klaskać trzeba też:
raz! dwa! trzy!
Woogie-boogie ahoj!
Do przodu lewą rękę daj...
Do przodu prawą nogę daj...
Do przodu lewą nogę daj...
Do przodu prawe biodro daj...
do tyłu prawą rękę daj
i pomachaj nią.
Bo przy woogie-woogie-boogie
trzeba w koło kręcić się,
no i klaskać trzeba też:
raz! dwa! trzy!
Woogie-boogie ahoj!
Do przodu lewą rękę daj...
Do przodu prawą nogę daj...
Do przodu lewą nogę daj...
Do przodu prawe biodro daj...
9. OJCIEC
WIRGILIUSZ
Ojciec Wirgiliusz
uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich
sto dwadzieścia troje:
uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich
sto dwadzieścia troje:
Hejże dzieci, hejże ha!
Hejże ha, hejże ha!
Róbcie wszystko co i ja,
co i ja.
Tutaj pokazujemy jakąś
czynność, którą wszystkie dzieci w kole będą się starały powtórzyć.
10. PINGWIN
O jak przyjemnie i jak wesoło,
w pingwina bawić się, się, się,
raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
do przodu, do tyłu - i raz, dwa, trzy!
w pingwina bawić się, się, się,
raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
do przodu, do tyłu - i raz, dwa, trzy!
11. ŻABKI
My są żabki 2x (pokazujemy na siebie)
My nie mamy nic takiego (kręcimy przecząco głowami)
Jeno łapki 2x ( machamy rączkami)
Skrzydełka żadnego (machamy rękami zgiętymi z łokciach - jak skrzydełkami)
Kuła kłakła 2x
Kuła kuła kuła kłakła (robimy przysiady)
My nie mamy nic takiego (kręcimy przecząco głowami)
Jeno łapki 2x ( machamy rączkami)
Skrzydełka żadnego (machamy rękami zgiętymi z łokciach - jak skrzydełkami)
Kuła kłakła 2x
Kuła kuła kuła kłakła (robimy przysiady)
12. POKAŻ JASIU, GDZIE MASZ OKO
Pokaż Jasiu, gdzie masz oko
gdzie masz ucho
a gdzie nos
gdzie masz rękę gdzie masz nogę
gdzie na głowie rośnie włos
daj mi rękę tupnij nogą
kiwnij głową tak i nie
klaśnij w ręce
hoop, do góry
razem zabawimy się !!
gdzie masz ucho
a gdzie nos
gdzie masz rękę gdzie masz nogę
gdzie na głowie rośnie włos
daj mi rękę tupnij nogą
kiwnij głową tak i nie
klaśnij w ręce
hoop, do góry
razem zabawimy się !!
( właściwymi gestami)
13. BALONIKU NASZ MALUTKI
Baloniku nasz malutki,
rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie że aż strach,
Przebrał miarę, no i trach!
Dzieci trzymają się w
kole za rączki i podchodzą wszystkie do środka koła. Następnie powtarzając podany wierszyk cofają się -koło rośnie. Na
zakończenie balon-koło pęka i dzieci puszczając ręce 'upadają' na podłogę.
14.
KARUZELA
Chłopcy, dziewczęta, dalej śpieszmy się.
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, młodsi jeszcze nie.
Hejże ha, hejże ha! Spieszmy się.
(Do tej pory dzieci
wysuwają na zmianę nogi do przodu, dotykając podłogi palcami, trzymają się za
ręce tworząc koło)
Hej hopsa sa…
(Wszyscy w kole
podskakują, od # powtarzamy 2x) (Dzieci podskakując posuwają się w prawo, a za
drugim razem w lewo).
Jak ona szybko mknie.
Hej dalej, dalej do zabawy… śpieszmy się.
15. ZABAWA
Z NAŚLADOWANIEM
Wybranego króla sadzamy
na krześle, reszta dzieci naradza się co będą pokazywać. Gdy są gotowe stają
przed królem i mówią:
Dzień dobry ci królu
Lulu!
król: Dzień
dobry wam dzieci kmieci!
Gdzeście byli?
dzieci: W
lesie.
król: A
coście robili?
Dzieci pokazują co robiły
a król chodzi pomiędzy nimi i ma odgadnąć jaką czynność naśladują.
16. STARY
NIEDŹWIEDŹ MOCNO ŚPI
Dziecko
"niedźwiedź" siedzi w środku koła i udaje, że śpi. Pozostali tworzą
koło i podają sobie ręce, posuwając się w kole śpiewają lub mówią:
Stary niedźwiedź mocno śpi, (przykucają)
(cicho)
stary niedźwiedź mocno śpi. (przykucają)
My się go boimy, na palcach chodzimy
Jak się zbudzi to nas zje, (przykucają)
Jak się zbudzi to nas zje. (przykucają)
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
Druga godzina niedźwiedź chrapie,
(głośno)
Trzecia godzina niedźwiedź łapie!!! (rozbiegają się )
"Niedźwiedź"
goni dzieci-dziecko schwytane, czy dotknięte przez "niedźwiedzia"
wchodzi do koła i zabawa się powtarza.
17. UCIEKAJ MYSZKO
Uciekaj myszko do dziury,
Niech cię nie złapie kot Bury,
bo jak cię nie złapie kot Bury,
To cię obedrze ze skóry.
Dzieci stoją w kole trzymając
się za ręce, na zewnątrz koła stoi "kot", w środku koła jest
"myszka". Dzieci w kole podnoszą ręce tworząc "bramę" lub
opuszczające i "brama" się zamyka. Przez ten otwór wpuszczają one
"kota" lub "myszkę", mogą też zamknąć drogę i uniemożliwić
ucieczkę lub pogoń. Gdy "myszka" jest złapana wybieramy nowe dzieci i
zabawa się powtarza. Kiedy dzieci dobrze grę poznają możemy mieć dwie pary
dzieci jednocześnie. Dzieci bawiąc się w tą grę są bardzo zajęte toczącą się
akcją, stąd sugerowałabym, aby nauczyć je słów piosenki zanim tę zabawę
wprowadzimy w całości.
18. Gąski,
gąski do domu...
Jedno dziecko.
"pasterka" (stoi przy ścianie, dwoje dzieci w środku sali
-"wilki", reszta gromadki -"gąski" (z przyboczną do
podpowiadania) pod przeciwległą ścianą.
Pasterka: Gąski,
gąski do domu!
Gąski:
Boimy się!
Pasterka: A
czego!
Gąski: Wilka
złego!
Pasterka: A gdzie
on jest!
Gąski: Pod
płotem!
Pasterka: Co
pije!
Gąski: Pomyje!
(woda po zmywaniu naczyń)
Pasterka: Co
gryzie!
Gąski: Kosteczki!
Pasterka: Hola
gąski do mateczki!
Gąski starają się
przebiec do pasterki, a wilki usiłujące schwycić. Schwytane
gąski stają się wilkami. Zabawa toczy się dalej.
19. Taniec
integracyjny przy muzyce "Podaj rękę koleżance"
Podaj rękę partnerowi (podajemy rękę koledze w parze)
potem podaj drugą (podajemy drugą rękę)
Zrób obrocik dookoła (obrót)
gdy muzyka brzmi (puszczamy się za ręce i ukłon w stronę partnera)
Stań na baczność, tupnij nogą (pozycja "na baczność" i raz tupnięcie nogą)
Wkoło pokręć głową (stojąc w miejscu robimy obrót głową)
Klaśnij w dłonie i w kolana (raz klaśnięcie w ręce i raz w kolana)
Niech zabawa trwa (ukłon w stronę partnera)
(następnie odbywa się
zmiana partnerów).
20. TU
STOJĄ KROKODYLE
Tu stoją krokodyle i orangutany,
Dwa malutkie wężyki i królewski orzeł,
I kot i mysz i bardzo duży słoń,
Dlaczego jeszcze nie ma dwóch
nosorożców.
Laj luli laj, luli luki luli laj...
Śpiewamy i
pokazujemy:
Tu stoją
krokodyle – kłapiemy paszczami krokodyli z dłoni,
I orangutany
– kręcimy pupciami i bioderkami,
Dwa malutkie
wężyki – wykonujemy ruch płynącej fali obiema rękoma,
I królewski
orzeł – pokazujemy koronę na głowie,
I kot i mysz
– pokazujemy malutkie wąsiki pod nosem,
I bardzo duży
słoń – ręką pokazujemy trąbę,
Dlaczego
jeszcze nie ma- szukamy ich przez niby- lornetkę,
dwóch
nosorożców- pokazujemy rękoma rogi nosorożca
Laj luli laj-
służy do machania obiema łapkami wokół siebie
21. CZYŻYKU
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
(Machamy
skrzydełkami)
Czyś widział, czyś słyszał jak się
sieje mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak się
sieje mak.
(Ręką z tyłu
ucha pokazujemy, że słuchamy)
Oto tak, oto tak, tak się sieje mak,
Oto tak, oto tak, tak się sieje mak.
(Wykonujemy
ruch ręką tak jak byśmy siali)
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
(Machamy
skrzydełkami)
Czyś widział, czyś słyszał jak wzrasta
mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak wzrasta
mak.
(Pokazujemy
rękami lunetę patrząc ja rośnie i nadsłuchujemy z ręką za uchem)
Oto tak, oto tak, tak wzrasta mak,
Oto tak, oto tak, tak wzrasta mak.
(Pokazujemy
ręką od ziemi jak w górę rośnie mak)
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
(Machamy
skrzydełkami)
Czyś widział, czyś słyszał jak się ścina
mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak się
ścina mak.
(Pokazujemy
rękami lunetę patrząc ja rośnie i nadsłuchujemy z ręką za uchem)
Oto tak, oto tak, tak się ścina mak,
Oto tak, oto tak, tak się ścina mak.
(Wykonujemy
ruch jak byśmy sierpem cieli łodygi maku)
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
(Machamy
skrzydełkami)
Czyś widział, czyś słyszał jak się
zjada mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak się
zjada mak.
(Pokazujemy
rękami lunetę patrząc ja rośnie i nadsłuchujemy z ręką za uchem)
Oto tak, oto tak, tak się zjada mak,
Oto tak, oto tak, tak się zjada mak.
(Pokazujemy rękami jak jemy mak)
22. GALOP
PRZEŁĘCZĄ
Maluchy
wcielają się w jeźdźców konnych, którzy to w szalonym galopie przemierzają
przełęcz górską (uciekają). Galop to po prostu bieg w miejscu. Na naszej drodze
spotkamy czasami różne przeszkody. I znów - przeszkody to twoja inwencja - ja
podaję tylko podstawowe:
KAMIEŃ –
podskakujemy
GAŁĄŹ -
przechylamy się
KAKTUS Z
LEWEJ- robimy unik (odchylamy się) W PRAWO(!!)
KAKTUS Z
PRAWEJ - robimy unik w LEWO(!!)
ZAKRĘTY -
obracamy swoje szacowne osoby o 90 stopni (1/2 PI) w podanym kierunku
STRUMYK - skok do
przodu
23. GIMNASTYKA
Prawa noga, wypad w przód,
a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.
Dzieci stoją pojedyncze, zwrócone
twarzą do środka koła. Inscenizują ruchami treść piosenki.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i
uniesiona w górę,
Wypad w przód – wyciągnięta noga opada
na podłogę,
A rękoma zawiąż but – skłon do
wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
Powrót – powrót do pozycji
zasadniczej,
Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do
przodu rękoma,
Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
W miejscu bieg – bieg w miejscu,
I skok głęboki – skłon z sięgnięciem
rękoma palców nóg,
Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do
tyłu,
I do przodu – wysunięcie rąk do
przodu,
Już rannego nie czuć chłodu –
przybranie pozycji zasadniczej.
24. GŁOWA, RAMIONA
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.
Głowa -pokazujemy obiema rękoma głowę,
Ramiona - pokazujemy obiema rękoma
ramiona,
Kolana - pokazujemy obiema rękoma
kolana,
Pięty - pokazujemy obiema rękoma
pięty,
Kolana - pokazujemy obiema rękoma
kolana,
Pięty - pokazujemy obiema rękoma
pięty,
Oczy - pokazujemy obiema rękoma oczy,
Uszy - pokazujemy obiema rękoma uszy,
Usta - pokazujemy obiema rękoma usta,
Nos - pokazujemy obiema rękoma nos.
26. NIEDŹWIADEK
Lewa łapka, prawa
łapka
ja jestem
niedźwiadek
lewa nóżka, prawa
nóżka,
a to jest mój
zadek.
Lubię miodek,
kocham miodek
i kradnę go
pszczółkom
lewą łapką, prawą
łapką,
a czasami rurką.
Słowa
piosenki obrazujemy gestami.
Do przodu –
podskakujemy raz do przodu,
Do tyłu –
podskakujemy raz do tyłu,
I raz, dwa,
trzy – podskakujemy trzy razy do przodu.
27. ŚLIMAK
W trawie, w czasie deszczu,
chrapie ślimak zły.
Ślimaku, pokaż rogi,
dam ci sera na pierogi.
Nie pokażę rogów,
bo nakapie mi,
na lewy róg i prawy,
nie, nie wyjdę z mojej trawy.
chrapie ślimak zły.
Ślimaku, pokaż rogi,
dam ci sera na pierogi.
Nie pokażę rogów,
bo nakapie mi,
na lewy róg i prawy,
nie, nie wyjdę z mojej trawy.
Bawiący się
stoją w kole i wykonują ruchy zgodne ze słowami piosenki.
W trawie -
pokazujemy rękoma trawę (przebieramy palcami dłoni przed sobą)
w czasie
deszczu - opuszczamy ręce z wysokości głowy w dół (przebieramy palcami
pokazując kropelki deszczu)
chrapie
ślimak - przykładamy ręce do twarzy i składamy je jak do snu,
zły -
wykonujemy klasyczny grymas twarzy (można przyłożyć dłonie zaciśnięte w pięści
do policzków)
pokaż rogi -
przykładamy ręce do głowy i pokazujemy rogi (kilka razy zginamy i prostujemy
palce wskazujące)
dam ci sera
na pierogi - klaszcząc, energicznie pocieramy dłoń o dłoń (lub wyciągamy palce
wskazujące przed siebie i wykonujemy ruch jak przy graniu na bębenku)
nie pokażę -
wykonujemy głową gest zaprzeczenia (kręcimy głową na boki)
rogów -
pokazujemy rogi
bo nakapie mi
- pokazujemy kropelki deszczu
na lewy róg -
pokazujemy lewy róg
i prawy -
pokazujemy prawy róg
nie, nie
wyjdę - wykonujemy głową gest zaprzeczenia (kręcimy głową na boki)
z mojej trawy
- pokazujemy rękoma trawę
Za każdym
razem zwiększamy tempo śpiewu.
28. STARY
ABRAHAM
Śpiewamy:
Stary Abraham
miał siedmiu synów,
siedmiu synów
miał stary Abraham,
a oni siedli i
nic nie jedli
tylko śpiewali
sobie tak: Stary Abraham...
Przed
początkiem każdej zwrotki osoba prowadząca krzyczy: prawa ręka - wszyscy
odpowiadają: prawa ręka. Śpiewamy więc piosenkę uderzając prawą ręką o kolano.
Drugi raz: prawa ręka, lewa ręka. Teraz dwiema rękoma uderzamy o oba kolana i
tak w kółko: prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga, prawe ramie, lewe
ramię, głowa, prawe oko (mrugamy), lewe oko i język. Wtedy jest najśmieszniej i
gdy wszyscy poruszają wszystkim i w dodatku seplenią.
29. CZTERY
KRASNOLUDKI
Szły do lasu cztery krasnoludki
Jeden mały a drugi malutki,
Trzeci leciutki jak skrzydła motylka,
Czwarty cieniutki jak szpilka.
Wilk zobaczył cztery krasnoludki
Jeden mały...
Zjem ja sobie cztery krasnoludki
Jeden mały...
Uciekają cztery krasnoludki
Jeden mały...
Śpiewamy i
pokazujemy:
Szły do lasu
– palcami dłoni pokazujemy chodzenie na przedramieniu drugiej ręki,
Cztery -
pokazujemy cztery palce,
Krasnoludki -
z dłoni robimy czapeczkę na głowie,
Jeden mały -
pokazujemy człowieka niewielkiego wzrostu,
drugi malutki
- zniżamy dłoń ku ziemi,
Trzeci
leciutki - machamy jak motylek swoimi skrzydłami,
Czwarty
cieniutki - małym palcem pokazujemy cud figurę krasnala,
Wilk zobaczył
- robimy z dłoni lornetkę i rozglądamy się do okoła,
Zjem ja sobie
- klepiemy się po brzuchu,
Uciekają
cztery - biegniemy w miejscu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz