piątek, 6 lutego 2015

DZIEŃ MARCHEWKI - SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat: Dzień Marchewki

Cel główny:
Dziecko:
-z radością świętuje urodziny Marchewki
-wie dlaczego warto jeść marchewkę i jak wpływa ona na nasze zdrowie

Cele szczegółowe:
Dziecko:
-wyraża radość z uroczystości obchodzonej w przedszkolu – „Dzień Marchewki”
-wypowiada się poprawnie gramatycznie na temat wiersza, wymienia bohaterów wiersza, wie z jakiej okazji świętowały warzywa
-rozwija wyobraźnie, rozumie jak ważne dla zdrowia jest jedzenie marchewki i innych warzyw
-zna odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytania, wypowiada się na temat zdrowotnych właściwości marchewki
-estetycznie wykonuje pracę plastyczną, koloruje w konturach
-współpracuje w zabawie z innymi dziećmi, tańczy w rytm muzyki - w parach i w kółku z całą grupą
-wyraża radość z otrzymanej niespodzianki, z apetytem pije sok
-samodzielnie organizuje zabawę


Metody:
-słowne
-czynne
-oglądowe

Formy:
-indywidualna
-zbiorowa

Środki dydaktyczne: CD, ubrania w kolorze pomarańczowym, opaski z marchewką, marchewki, sok marchwiowy, kredki, pisaki, kolorowanka przedstawiająca marchewkę, list od Kubusia wraz z kopertą

Przebieg zajęć:

Część wstępna

1.   „Powitanka”- odczytanie listu od Kubusia.
Nauczyciel wita dzieci. Informuje wszystkich o znalezionej w sali przedszkolnej kopercie. Przedszkolaki wyjmują z koperty list, który odczytuje nauczycielka: Witajcie dzieci! To ja Wasz przyjaciel- Kubuś. Dowiedziałem się od wróbelków, że obchodzicie dziś w przedszkolu „Dzień Marchewki”. Jak wiecie, jest ona moim wielkim przysmakiem, uwielbiam chrupać świeżutkie marchewki. Z okazji tego święta postanowiłem przygotować dla was kilka ciekawych zadań. Po ich wykonaniu czeka na wszystkich miła niespodzianka. Życzę wspaniałej zabawy i powodzenia!

(Z tej okazji wszyscy ubierają się w pomarańczowe stroje, a na głowy zakładają marchewkowe opaski).
2.   „Urodziny Marchewki”- słuchanie wiersza J. Brzechwy.
Jan Brzechwa
Urodziny Marchewki
Na marchewki urodziny
Wszystkie zeszły się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta.
Kartofelek podskakuje,
Burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
Biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie stała
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.

Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja droga kalarepko
Tańczże ze mną, tańczże krzepko.
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.

Po wysłuchaniu wiersza, nauczyciel zadaje dzieciom pytania: Kto miał urodziny?;
Jakie warzywa przyszły na urodziny marchewki?; Co robiły warzywa na przyjęciu urodzinowym?
 

Część główna

1.   „Moja kompozycja z marchewki”- układnie obrazka z wykorzystaniem warzywa.                                                              
      Dzieci układają na białych kartkach dowolne kompozycje z marchewki (plasterki marchewki przygotowane wcześniej w domu przez rodziców). Po wykonaniu zadania, każde dziecko opowiada o swojej pracy.
2.   „Marchewkowy quiz”- wypowiedzi dzieci na temat marchewki.
Nauczyciel zadaje dzieciom zagadki:
-Czy marchewka to owoc, czy warzywo?
-Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?
-Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.
-Jaki kolor ma marchewka?
-Jak nazywa się zielona część marchewki?
-Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?

Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania, dzieci wraz z nauczycielem podsumowują wiedzę zdobytą na temat marchewki i jej właściwości zdrowotnych .
3.  „Marchewkowa kolorowanka”- kolorowanie obrazka.
Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku kolorowankę na której znajduje się marchewka. Dzieci kolorują obrazek pastelami, następnie ozdabiają pracę dowolnie. Na końcu wraz z nauczycielem tworzą wystawę swoich prac.

Część końcowa

1.   „Urodzinowy taniec”- zabawa muzyczno-ruchowa.
Nauczyciel odtwarza dzieciom różne utwory, między innymi: Urodziny Marchewki. Dzieci tańczą w rytm muzyki, najpierw wszyscy w  kole, następnie dzieci dobierają się w pary. 
2.   „Niespodzianka od Kubusia”- wręczenie dzieciom marchwiowych soczków.
Nauczyciel czyta dzieciom drugą część listu, następnie wręcza prezent za poprawne wykonie wszystkich zadań - sok marchwiowy od Kubusia. Dzieci degustują soczek.

Gratuluję! Świetnie sobie poradziliście. Wykonaliście wszystkie przygotowane dla was zadania. Doceniam wasze starania, dlatego dla każdego przedszkolaka przygotowałem soczek marchwiowy. Życzę wam wielu niezapomnianych przygód. Kubuś – Wasz przyjaciel.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *