Temat: Dzień
Marchewki
Cel główny:
Dziecko:
-z radością świętuje urodziny Marchewki
-wie dlaczego warto jeść marchewkę i jak wpływa ona na nasze
zdrowie
Cele szczegółowe:
Dziecko:
-wyraża
radość z uroczystości obchodzonej w przedszkolu – „Dzień Marchewki”
-wypowiada
się poprawnie gramatycznie na temat wiersza, wymienia bohaterów wiersza, wie z
jakiej okazji świętowały warzywa
-rozwija
wyobraźnie, rozumie jak ważne dla zdrowia jest jedzenie marchewki i innych
warzyw
-zna
odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytania, wypowiada się na temat
zdrowotnych właściwości marchewki
-estetycznie
wykonuje pracę plastyczną, koloruje w konturach
-współpracuje
w zabawie z innymi dziećmi, tańczy w rytm muzyki - w parach i w kółku z całą
grupą
-wyraża
radość z otrzymanej niespodzianki, z apetytem pije sok
-samodzielnie
organizuje zabawę
Metody:
-słowne
-czynne
-oglądowe
Formy:
-indywidualna
-zbiorowa
Środki dydaktyczne: CD,
ubrania w kolorze pomarańczowym, opaski z marchewką, marchewki, sok marchwiowy,
kredki, pisaki, kolorowanka przedstawiająca marchewkę, list od Kubusia wraz z
kopertą
Przebieg zajęć:
Część wstępna
1. „Powitanka”- odczytanie listu od
Kubusia.
Nauczyciel wita dzieci. Informuje
wszystkich o znalezionej w sali przedszkolnej kopercie. Przedszkolaki wyjmują z
koperty list, który odczytuje nauczycielka:
Witajcie dzieci! To ja Wasz przyjaciel-
Kubuś. Dowiedziałem się od wróbelków, że obchodzicie dziś w przedszkolu „Dzień
Marchewki”. Jak wiecie, jest ona moim wielkim przysmakiem, uwielbiam chrupać
świeżutkie marchewki. Z okazji tego święta postanowiłem przygotować dla was
kilka ciekawych zadań. Po ich wykonaniu czeka na wszystkich miła niespodzianka.
Życzę wspaniałej zabawy i powodzenia!
(Z tej okazji wszyscy ubierają
się w pomarańczowe stroje, a na głowy zakładają marchewkowe opaski).
2. „Urodziny Marchewki”- słuchanie
wiersza J. Brzechwy.
Jan Brzechwa
Urodziny Marchewki
Na marchewki urodziny
Wszystkie zeszły się jarzyny.
Wszystkie zeszły się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta.
I o zdrowie grzecznie pyta.
Kartofelek podskakuje,
Burak z rzepką już tańcuje.
Burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
Biegnie szybko za pietruszką.
Biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie stała
Ze zmartwienia aż pobladła.
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze
szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja droga kalarepko
Tańczże ze mną, tańczże krzepko.
Tańczże ze mną, tańczże krzepko.
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.
Po wysłuchaniu wiersza,
nauczyciel zadaje dzieciom pytania: Kto
miał urodziny?;
Jakie warzywa przyszły na urodziny marchewki?; Co robiły warzywa na
przyjęciu urodzinowym?
Część główna
1. „Moja kompozycja z marchewki”-
układnie obrazka z wykorzystaniem warzywa.
Dzieci układają na białych kartkach dowolne kompozycje z
marchewki (plasterki marchewki przygotowane wcześniej w domu przez rodziców).
Po wykonaniu zadania, każde dziecko opowiada o swojej pracy.
2. „Marchewkowy quiz”- wypowiedzi
dzieci na temat marchewki.
Nauczyciel zadaje dzieciom zagadki:
-Czy marchewka to owoc, czy
warzywo?
-Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?
-Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.
-Jaki kolor ma marchewka?
-Jak nazywa się zielona część marchewki?
-Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?
-Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?
-Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.
-Jaki kolor ma marchewka?
-Jak nazywa się zielona część marchewki?
-Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?
Po udzieleniu odpowiedzi na
wszystkie pytania, dzieci wraz z nauczycielem podsumowują wiedzę zdobytą na
temat marchewki i jej właściwości zdrowotnych .
3. „Marchewkowa kolorowanka”-
kolorowanie obrazka.
Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku kolorowankę na której znajduje
się marchewka. Dzieci kolorują obrazek pastelami, następnie ozdabiają pracę
dowolnie. Na końcu wraz z nauczycielem tworzą wystawę swoich prac.
Część końcowa
1. „Urodzinowy
taniec”- zabawa muzyczno-ruchowa.
Nauczyciel odtwarza
dzieciom różne utwory, między innymi: Urodziny
Marchewki. Dzieci tańczą w rytm muzyki, najpierw wszyscy w kole, następnie dzieci dobierają się w pary.
2. „Niespodzianka
od Kubusia”- wręczenie dzieciom marchwiowych soczków.
Nauczyciel czyta
dzieciom drugą część listu, następnie wręcza prezent za poprawne wykonie wszystkich
zadań - sok marchwiowy od Kubusia. Dzieci degustują soczek.
Gratuluję! Świetnie sobie
poradziliście. Wykonaliście wszystkie przygotowane dla was zadania. Doceniam
wasze starania, dlatego dla każdego przedszkolaka przygotowałem soczek
marchwiowy. Życzę wam wielu niezapomnianych przygód. Kubuś – Wasz przyjaciel.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz